EAI Daily 8211 Indias største nyhetsbrev for fornybar energi Mer EAI Club 8211 Online-samfunn for Indias fornybare energisektor Mer EAI 360 8211 Fornybar energi og cleantech-nyheter fra India og hele verden Mer Solar Mango 8211 Solenergiretning for å gi veiledning om å implementere et solenergianlegg. Mer Cleancubator 8211 India første privat sektor oppstart inkubator med et dedikert fokus på cleantech domenet, og er en inkubator for indiske oppstart i dette feltet. Flere energialternativer India (EAI) ble grunnlagt av IIT og IIM alumni for å akselerere vedtaket av fornybar energi og Cleantech i India gjennom ekspertkonsulenttjenester, kritisk forretningsinformasjon og grundig forskning. Våre rapporter og løsninger er svært ettertraktede av beslutningstakere, store og små næringer og vekstsøkende fornybare energiselskaper. Les mer om vårt arbeid og våre kunder. Vårt multifunksjonelle team består av unikt interseksjon av dypt domene kunnskap og markedsføringskompetanse fornybar energisparende industri eksponering, management consulting, økonomisk analyse og effektiv forretningsutvikling. Teamet vårt arbeider utelukkende i bærekraftsektoren, og har smidde dype relasjoner med beslutningstakere på tvers av fornybare verdikjedeutviklere, produsenter, finansører, beslutningstakere og forbrukere. Les mer om teamet vårt. EAI Corporate Presentation 14th Pravasi Bharatiya Divas, Bengaluru 14. Pravasi Bharatiya Divas, Bengaluru En tittel for kaffebordet, 20 Mission Drive Social Impact Innovations produsert av Economic Diplomacy Division ble utgitt av Honble premierminister Honble statsminister Sh. Narendra Modi tilfredsstiller de 20 innovatørene som er valgt gjennom MEA-NITI Aayog National Social Innovation Contest. Utenriksdepartementet organiserer India-Latin-Amerika og Karibia (LAC) Conclave i Guadalajara, Mexico for å styrke det økonomiske samarbeidet mellom India og LAC-landene. Utenriksdepartementet organiserer India-Latin-Amerika og Karibia (LAC) Conclave i Guadalajara, Mexico for å styrke det økonomiske samarbeidet mellom India og LAC-landene. Nationell konkurranse om sosial innovasjon, Pravasi Bhartiya Divas 2017 Rammeavtalen fra Den internasjonale solenergiorganisasjonen ble åpnet for underskrift 15. november 2016. På den første dagen da den ble åpnet, har 16 land inngått rammeavtalen. Flere land ventes å inngå rammeavtalen i de kommende dagene. MEA - ED og BM Divisjoner sammen med Cll organisert India-Myanmar Business Roundtable 19. oktober 2016 i New Delhi ED-divisjonen fortsetter MEAs engasjement med Afrika ved å sponsere India Africa Health Sciences Meet i New Delhi 18-medlems multi-sektor delegasjon fra Nanjing, Kina samhandler med Shri Nagaraj Naidu, direktør HOD, ED 16. august 2016 Honble utenriksminister var president Pravasi Bhartiya Diwas Panel-6 på Edu, ST Innovation på 30 juli 2016. Panelet diskuterte tekniske løsninger for samfunnsproblemer, edu for imorgen og Start Ups. Honble statsminister innviet investeringsguider for indiske investorer som ønsker å drive forretninger med Kenya og Mosambik under sitt nylig treårige besøk til Afrika. Publikasjonen ble hentet av ED Division med støtte fra indiske misjoner i Kenya og Mosambik. Indiske dignitarier ved innvielsen av India paviljong på INNOPROM utstilling i Jekaterinburg Russland ED-divisjonen lettet besøk av en kinesisk delegasjon ledet av Wang Hao, borgmester i Chaoyang distriktet i Beijing kommune og arrangerte møter med tjenestemenn fra Municipal Corporation of Gurgaon og FICCI 21. juni 2016. (Pressemelding) ED-divisjonen gjør det mulig å møte konserndirektør for British Columbia Investment Management Corporation Gordon Fyfe og team med ærlig transportminister Shri Nitin Gadkari og administrerende direktør NITI Aayog Shri Amitabh Kant 16. juni 2016 ED-divisjonen leter møtet til administrerende direktør for British Columbia Investment Management Corporation Gordon Fyfe og team med Honble finansminister, Shri Arun Jaitley og administrerende direktør NITI Aayog Shri Amitabh Kant 16. juni 2016 Interministermøte om farmasøytiske og helsevesenet i Afrika BRICS India 2016 Smt. Harsimrat Kaur Badal, minister for matvareindustrien orienterte representanter for utenlandske ambassader om muligheter i næringsmiddelindustrien i India på et møte som ble lansert av ED-divisjonen 17. mars 2016 på Panchsheel Bhawan, New Delhi. Beskatningssystemet i India India har en velutviklet skattestruktur med tydelig avgrenset myndighet mellom sentral - og statsregeringer og lokale organer. Statsregering tar opp inntektsskatt (unntatt skatt på landbruksinntekt, som statsregeringene kan ta opp), toll, sentralkurs og serviceavgift. Merværdiafgift (mva), frimerke, statlig punktafgift, arealomsetning og yrkesskatt belastes av statsregeringene. Lokale organer er bemyndiget til å belaste skatt på eiendommer, patenter og for verktøy som vannforsyning, drenering etc. Indisk skattesystem har gjennomgått enorme reformer i løpet av det siste tiåret. Skattesatsene har blitt rationalisert og skattelovgivningen har blitt forenklet, noe som resulterer i bedre etterlevelse, lett skattebetaling og bedre håndhevelse. Prosessen med rasjonalisering av skatteadministrasjonen foregår i India. Ved direkte skatter (inntektsskatt, formuesskatt, etc.) faller byrden direkte på skattebetaleren. I henhold til inntektsskatteloven 1961 skal hver person som er en vurderer og hvis samlede inntekt overstiger maksimumsgrensen for fritak, bli belastet inntektsskatten etter den sats eller satser som er foreskrevet i finansloven. Slike inntektsskatt skal betales på den totale inntekten for det foregående året i det relevante vurderingsåret. Assessee betyr en person ved hvem (hvilken som helst skatt) eller annen sum penger skal betales i henhold til inntektsskatteloven, og omfatter - (a) enhver person for hvilken noen prosedyre i henhold til inntektsskatteloven er tatt for vurdering av hans inntekt (eller vurdering av frynsegoder) eller av inntekten til enhver annen person for hvilken han er bedømt, eller av det tap han eller den andre personen har hatt, eller av beløpet av tilbakebetaling som skyldes ham eller slik annen person (b) Hver person som anses å være en vurderer i henhold til eventuelle bestemmelser i inntektsskatteloven (c) Hver person som anses å være misligholdt i henhold til bestemmelsen i inntektsskatteloven. Hvor en person inkluderer: Individuell Hindu Individuell HUF (HUF) Forening av personer (AOP) Body of Individuals (BOI) Company Firm En lokal myndighet og, hver kunstig juridisk person som ikke faller innenfor noen av de foregående kategoriene. Inntektsskatt er en årlig skatt som pålegges separat for hvert vurderingsår (også kalt skatteåret). Vurderingsår begynner fra 1. april og slutter neste 31. mars. Den samlede inntekten til en person bestemmes ut fra hans boligstandard i India. For skattemessige formål kan en person være bosatt, ikke bosatt eller ikke vanligvis bosatt. En person blir behandlet som bosatt i et år hvis han er til stede i India: 1. For 182 dager i løpet av året eller 2. For 60 dager i løpet av året og 365 dager i de foregående fire årene. Personer som ikke oppfyller noen av disse betingelsene, er ikke-bosatte. (Reglene er litt mer liberale for indiske statsborgere bosatt i utlandet eller forlater India for arbeid i utlandet.) Innbygger, men ikke vanlig bosatt En bosatt som ikke var tilstede i India i 730 dager i løpet av de foregående syv årene eller som ikke var bosatt i ni av ti foregående år behandles som ikke vanlig bosatt. Utenlandske innbyggere beskattes bare på inntekt som mottas i India eller oppstår eller anses å oppstå i India. En person som ikke er fast bosatt, beskattes som en ikke-hjemmehørende, men er også skattepliktig på inntekt i utlandet hvis den kommer fra en virksomhet som er kontrollert i eller et yrke opprettet i India. Ikke-hjemmehørende indianer (NRIer) er ikke pålagt å legge inn en selvangivelse dersom inntektene deres består av bare renter og utbytte, dersom skatt på denne inntekt trekkes fra ved kilde. Det er mulig for ikke-hjemmehørende indianere å benytte seg av disse spesielle bestemmelsene selv etter at de er bosatt ved å følge visse prosedyrer fastsatt av inntektsskatteloven. Personlig inntektsskatt Personlig inntektsskatt belastes av staten og administreres av sentralstyret for direkte skatt under Finansdepartementet i samsvar med bestemmelsene i inntektsskatteloven. Skattesatser for inntektsskatt For å se skattesatsene som gjelder i India under Avtale om dobbeltbeskatning (ADT), klikk her Skatt på kapitalgevinster Definisjon av et selskap Et selskap er definert som en juridisk person som har en uavhengig og egen juridisk enhet fra sine aksjonærer. Inntektene i selskapet beregnes og vurderes separat i selskapets hender. Imidlertid vurderes selskapets inntekter, som fordeles til aksjonærene som utbytte, i sine individuelle hender. Slik inntektsfordeling er ikke behandlet som utgift i selskapets hender. Inntektene som er fordelt, er en disponering av selskapets overskudd. Opphold i et selskap Et selskap sies å være bosatt i India i løpet av det foregående året hvis: Det er et indisk selskap Hvis det ikke er et indisk selskap, men kontrollen og forvaltningen av dets anliggender ligger helt i India Et selskap sies å være ikke-hjemmehørende i India hvis det ikke er et indisk selskap, og en del av kontrollen og styringen av sine saker er lokalisert utenfor India. Korporativ skatt Skattbarheten av en selskaps inntekt er avhengig av bosted. Indiske selskaper er skattepliktige i India på sin verdensomspennende inntekt. Utenlandske selskaper er skattepliktige på inntekt som oppstår ut av deres indiske operasjoner, eller i enkelte tilfeller inntekt som anses å oppstå i India. Royalty, renter, gevinst ved salg av kapital eiendeler i India (inkludert gevinster ved salg av aksjer i et indisk selskap), utbytte fra indiske selskaper og gebyrer for tekniske tjenester, behandles alle som inntekt som oppstår i India. Nåværende skattesats. Ulike typer skatter knyttet til et selskap Minimum Alternativ Skatt (MAT) Normalt er et selskap plikt til å betale skatt på inntektsregnskapet i samsvar med bestemmelsene i inntektsskatteloven, men selskapets resultatregnskap er utarbeidet som per bestemmelse i selskapsloven. Det var et stort antall selskaper som hadde bokført fortjeneste i henhold til resultatregnskapet, men betalte ikke noen skatt fordi inntektene beregnet i henhold til bestemmelser i inntektsskatteloven var enten null eller negativ eller ubetydelig. I slike tilfeller, selv om selskapene viste bokført fortjeneste og erklært utbytte til aksjonærene, betalte de ikke inntektsskatt. Disse selskapene er populært kjent som Zero Tax-selskaper. For å bringe slike selskaper under inntektsskattenett, ble det innført 115JA §11 i vurderingsåret 1997-98. Det innføres en ny skattekredittordning som MAT betalt kan overføres til motregning mot vanlig skatt som skal betales i den påfølgende femårsperioden, under visse betingelser, som under: - Når et selskap betaler skatt under MAT, opptjent skattekreditten Ved det skal det være et beløp som er forskjellen mellom beløpet som skal betales under MAT og den faste skatt. Regelmessig skatt i dette tilfellet betyr skatt som skal betales på grunnlag av normal beregning av selskapets totale inntekter. Matkreditt vil få lov til å gjennomføre overføringsfasilitet for en periode på fem vurderingsår umiddelbart etter det vurderingsår hvor MAT er betalt. Uabsorbert MAT-kreditt vil bli tillatt å bli akkumulert med forbehold om den femårige overføringsgrensen. I beregningsåret når vanlig skatt blir betalt, vil differansen mellom vanlig skatt og skatt beregnet under MAT for det året bli avregnet mot MAT-kreditt tilgjengelig. Kreditt tillatt vil ikke ha noen interesse. Fringe Benefit Tax (FBT) Finansloven, 2005 introduserte en ny avgift, nemlig Fringe Benefit Tax (FBT) i kapittel XIIH (§ 115W til 115WL) i inntektsskatteloven, 1961. Fringe Benefit Tax (FBT) er en tilleggsskatt som betales av arbeidsgivere på verdi av fredsfordeler som er gitt eller anses å ha blitt gitt til de ansatte. FBT skal betales av en arbeidsgiver som er et firma som er en sammenslutning av personer, med unntak av trustsa-kroppen av enkeltpersoner, en lokal myndighet som en eneste næringsdrivende eller en kunstig juridisk person. Denne skatten skal betales selv når arbeidsgiver ikke ellers har skattepliktig inntekt. Fringe Benefits er definert som ethvert privilegium, tjeneste, anlegg eller anlegg direkte eller indirekte levert av en arbeidsgiver til sine ansatte (inkludert tidligere ansatte) på grunn av deres ansettelse og inkluderer utgifter eller betalinger på bestemte spesifiserte hoder. Fordelen behøver ikke å bli gitt direkte for å tiltrekke seg FBT. Det kan fortsatt brukes hvis ytelsen er gitt av en tredjepart eller en tilknyttet arbeidsgiver eller etter avtale med arbeidsgiveren. Verdien av frynsegoder beregnes i henhold til bestemmelsene i § 115WC. FBT skal betales med foreskrevet prosentandel på skattepliktig verdi av fredsfordeler. Dessuten skal tilleggsavgift i tilfelle både innenlandske og utenlandske selskaper bli avgiftsbelastende på mengden FBT. På disse beløp skal utdanningsspesifikasjon også betales. Hvert selskap skal returnere frynsegoder til vurderingsoffisøren i den foreskrevne formen innen 31. oktober i vurderingsåret i henhold til bestemmelsene i § 115WD. Hvis arbeidsgiveren ikke returnerer innen en angitt tidsgrense som er angitt under nevnte seksjon, må han bære straffen i henhold til § 271FB. Omfanget av Fringe Benefit Tax blir utvidet ved å inkludere de ansatte aksjeopsjonen som fringe ytelse ansvarlig for skatt. Den virkelige markedsverdien av aksjen på datoen for inntjeningen av opsjonen av den ansatte, redusert med det beløp som han faktisk har betalt eller gjenvunnet fra ham, skal anses å være frynsegodtgjørelsen. Den virkelige markedsverdi skal bestemmes i samsvar med den metode som foreskrives av CBDT. Utbyttefordelingsskatt (DDT) I henhold til § 115-O i inntektsskatteloven skal ethvert beløp deklarert, distribuert eller betalt av et innenlandsk selskap i form av utbytte, belastes utbytteskatt. Bare et innenlandsk selskap (ikke et utenlandsk selskap) er ansvarlig for skatten. Skatt på distribuert fortjeneste er i tillegg til inntektsskatt belastet med total inntekt. Det er aktuelt om utbyttet er midlertidig eller på annen måte. Det er også aktuelt om et slikt utbytte er betalt ut av nåværende fortjeneste eller akkumulert overskudd. Skatten skal deponeres innen 14 dager fra datoen for deklarasjon, distribusjon eller utbetaling av utbytte, uavhengig av tidspunktet. Manglende denne avsetningen krever betaling av fastsatt interesse for hver måneds forsinkelse etter lovens §115-P. Utbytteskattesatsen skal økes fra 12,5 prosent til 15 prosent på utbytte fordelt på selskaper og til 25 prosent på utbytte betalt av pengemarkedsfond og likvide fond til alle investorer. Bankens kontanttransaksjonsskatt (BCTT) Finansloven 2005 introduserte Banking Cash Transaction Tax (BCTT), dvs. 1. juni 2005 og gjelder for hele India unntatt i delstaten Jammu og Kashmir. CTT fortsetter å være et ekstremt nyttig verktøy for å spore uregistrerte penger og spore kilde og destinasjon. Det har ført inntektsdepartementet til mange hvitvasking og hawala-transaksjoner. BCTT blir belastet med 0,1 prosent av verdien av følgende sertifiserbare banktransaksjonskvittering som er oppgitt med en planlagt bank på en enkelt dag: Tilbaketrekking av kontanter fra en annen bankkonto enn en sparingskonto og kvittering av kontanter ved innkjøp av innskuddsdepositum (e). Imidlertid er bankens kontantstransaksjonsskatt (BCTT) trukket tilbake fra 1. april 2009. Verdipapirtransaksjonsskatt (STT) Verdipapirtransaksjon Skatt eller omsetningsskatt, som det er kjent, er en skatt som er avgiftsbar på transaksjoner med verdipapirer. STT er avgiftspliktig for transaksjoner med verdipapirer med virkning fra 1. oktober 2004 i henhold til meldingen utstedt av staten. Tilleggsbeløpet er ikke påleggbart på STT. Rikdomskatt, i India, er inntatt i Riksbeskatningsloven, 1957. Rikdomskatt er en skatt på fordelene fra eiendomsrett. Skatten skal betales år etter år på samme eiendom til markedsverdi, uansett om eiendommen gir noen inntekt eller ikke. I henhold til loven belastes skatten med hensyn til den rikdom som holdes i løpet av vurderingsåret av følgende personer: - Individuell Hindu Inivided Family (HUF) Selskapets oppkjøpsevne til skatt avhenger også av bostedsstatusen til bedømmelsen samme som boligstatusen for Formålet med inntektsskatteloven. Rikdomskatt er ikke pålagt produktive eiendeler, derfor er investeringer i aksjer, obligasjoner, UTI, fond, etc, unntatt fra det. Eiendom som skal betales til formueavgift er Gjestegård, bolig, kommersiell bygning, Bil, Smykker, Gull, Gull, Sølv, Yachter, Båter og fly, Urban land og Kontant i hånden (over Rs 50 000 for individuell forsterker Bare HUF). Følgende vil ikke bli inkludert i eiendeler: - eiendeler holdt som lager i handel Et hus holdt for næringsliv eller yrke. Eventuell eiendom i kommersielt kompleks. Et hus la ut i mer enn 300 dager om året. Gull innskudd obligasjon. Et bolighus tildelt av en bedrift til en ansatt, eller en tjenestemann eller en heltidsdirektør (bruttolønn, dvs. unntatt forutsetninger og før standardavdrag for slik ansatt, direktør, skal være mindre enn Rs 5,00 000). De eiendeler som er unntatt fra Rikdomskatt, er underlagt en trustquot, Rettighetshaverens interesser i den herskende eiendommen til en HUF som han er medlem av, en fortelling av en tidligere regjeringskvot, kvoter som tilhører indisk repatriatesquot, ett hus eller en del av hus eller et tomt som ikke overstiger 500sq. mts (for individuelle ampere HUF assessee) Rikdom skatt er avgiftsbelastet med hensyn til netto formue tilsvarende verdsettelsesdato hvor netto formue er alle eiendeler mindre lån tatt for å erverve disse eiendelene og verdsettelsesdato er 31 mars av umiddelbart før vurderingsåret. Med andre ord, verdien av de skattepliktige eiendelene på verdsettelsesdatoen er klumpet sammen og reduseres med beløpet av gjeld skyldt av vurderingshaveren. Nettofordelen så ankommet er belastet skatt til de angitte prisene. Rikdomskatt belastes 1 prosent av det beløpet som nettofordelen overstiger Rs 15 Lakhs. Skattekort for bedriftsskatt Det klassiske systemet for bedriftsskatt følges i India Innenlandske selskaper har lov til å trekke utbytte mottatt fra andre innenlandske selskaper i visse tilfeller. Inter Company-transaksjoner er æret hvis de forhandles i armlengde. Spesielle bestemmelser gjelder for risikofonde og risikokapitalforetak. Langsiktig kapitalgevinst har lavere skatteinngang. Det er ikke noe begrep om tynn kapitalisering. Liberale fradrag er tillatt for eksport og etablering av nye industriforetak under visse omstendigheter. Det er liberale fradrag for å etablere bedrifter som driver med å utvikle, vedlikeholde og drive nye infrastrukturanlegg og kraftgenererende enheter. Bedriftstap kan overføres i åtte år, og uabsorberte avskrivninger kan gjennomføres på ubestemt tid. Ingen tilbakering er tillatt. Utbytte, rente og langsiktig kapitalgevinster inntekt fra et infrastrukturfond eller selskap fra investeringer i aksjer eller langsiktig finansiering i foretak som driver virksomheten med å utvikle, overvåke og drive spesifiserte infrastrukturanlegg eller i andeler i fond som er involvert i Infrastruktur av kraftindustrien foreslås å være skattefri. En gevinst er inntekt som kommer fra salg av en investering. En kapitalinvestering kan være et hjem, en gård, en ranch, en familiebedrift, kunstverk mv. I de fleste år blir litt mindre enn halvparten av skattepliktige kapitalgevinster realisert ved salg av aksjeselskap. Gevinsten er forskjellen mellom pengene mottatt fra å selge aktiva og prisen som er betalt for den. Gevinst inkluderer også gevinst som oppstår på kvotransferquot (inkluderer salg, bytte) av en kapitalforpliktelse og er kategorisert i kortsiktige gevinster og langsiktige gevinster. Kapitalgevinstskatten er forskjellig fra nesten alle andre former for beskatning, fordi det er en frivillig skatt. Siden skatten bare betales når en eiendel er solgt, kan skattebetalere lovlig unngå betaling ved å holde fast på sine eiendeler - et fenomen som kalles kvoteringskvoten. Quot Kapitalforvaltningsomfanget blir utvidet ved å inkludere visse elementer holdt som personlige effekter som arkeologiske samlinger, tegninger, malerier, skulpturer eller kunstverk. For øyeblikket er ingen kapitalgevinst skatt betalt for overføring av personlige effekter som det ikke faller i definisjonen av kapitalfordelen. For å begrense misbruk av denne bestemmelsen blir definisjonen av kapitalfordel utvidet til å omfatte de personlige effekter som arkeologiske samlinger, tegninger, malerier, skulpturer eller kunstverk. Overføring av ovennevnte varer skal nå tiltrekke seg kapitalgevinst, slik smykket tiltrekker seg, til tross for at det er personlig effekt som på dato. Kortsiktige og langsiktige kapitalgevinster Gevinster som oppstår ved overføring av en kapital eiendel holdt i ikke mer enn 36 måneder (12 måneder i tilfelle en aksje i et selskap eller annen sikkerhet notert på anerkjent børs i India eller en enhet av en aksjeselskap) før overføringen er quotshort-termquot. Kapitalgevinster som oppstår ved overføring av kapital eiendel holdt for en periode som overstiger ovennevnte periode er quotongong-term. Inntektsskattelovens § 112 fastsetter skatt på langsiktige kapitalgevinster, med 20 prosent av gevinsten beregnet til fordel for indeksering og 10 prosent av gevinsten beregnet (i tilfelle noterte verdipapirer eller enheter) uten fordel for indeksering. Double Taxation Relief Dobbeltbeskatning betyr beskatning av samme inntekt for en person i mer enn ett land. Dette skyldes land som følger ulike regler for inntektsskatt. Det er to hovedregler for inntektsskatt, dvs. (a) Inntektsregel og b) Oppholdsregel. I henhold til inntektsregelregelen kan inntektene være skatt i det land hvor kilden til en slik inntekt eksisterer (dvs. hvor virksomheten er lokalisert eller hvor aktivaiendommen befinner seg) om inntektsberegningen er bosatt i det landet eller ikke. På den annen side kan inntektsgiveren bli beskattet på grunnlag av boligstatusen i det landet. For eksempel, hvis en person er bosatt i et land, kan han måtte betale skatt på inntekt opptjent utenfor det landet også. Videre kan enkelte land følge en blanding av de to ovennevnte reglene. Dermed oppstår problemer med dobbeltbeskatning hvis en person blir beskattet med hensyn til inntekt på grunnlag av inntektsregel i et land og på grunnlag av opphold i et annet land eller på grunnlag av en blanding av de to ovennevnte regler. I India oppstår erstatningsansvaret i henhold til inntektsskatteloven på grunnlag av vurderingshaverens boligstatus i løpet av det foregående året. I tilfelle bedømmeren er bosatt i India, må han også betale skatt på inntektene som oppstår eller oppstår utenfor India, og mottok også utenfor India. Stillingen i mange andre land er også stort sett lik, det skjer ofte at en person kan bli funnet å være bosatt i mer enn ett land, eller at samme gjenstand i hans inntekt kan behandles som påløp, oppstår eller mottatt i mer enn en land med det resultat at det samme elementet blir skattskyldig i mer enn ett land. Lindring mot slike vanskeligheter kan hovedsakelig skje på to måter: (a) Bilateral lettelse, (b) Unilateral lettelse. Regjeringene i to land kan inngå Double Taxation Avoidance Agreement (DTAA) for å gi lettelse mot slik dobbeltbeskatning, utarbeidet på grunnlag av gjensidig avtale mellom de to berørte suverene statene. Dette kan kalles en ordning med bilateral lettelse, da begge berørte myndigheter er enige om grunnlaget for nødhjelpen som skal gis av noen av dem. Ovennevnte fremgangsmåte for tildeling av nødhjelp vil ikke være tilstrekkelig til å møte alle tilfeller. Ingen land vil være i stand til å komme fram til en slik avtale med alle landene i verden for all tid. Den skattyteres motgang er imidlertid en forbrytende en i alle slike tilfeller. Enkelte lindringer kan gis selv i slike tilfeller etter hjemland, uavhengig av om det andre landet har en avtale med India eller har ellers gitt noen form for lettelse i forbindelse med slik dobbeltbeskatning. Denne lettelsen er kjent som ensidig lettelse. DTAA Liste over land hvor India har inngått dobbeltbeskatning Unngåavtale: Central Sales Tax (CST) Sentral Salgsskatt er generelt betalt ved salg av alle varer fra en forhandler i løpet av interstate-handel eller handel eller utenfor en stat eller i løpet av import til eller eksport fra India. Taket på sentralskatt (CST), en skatt på mellomstatlig salg av varer, er redusert fra 4 prosent til 3 prosent i inneværende år. Moms er en multi-trinns skatt på varer som belastes på ulike stadier av produksjon og levering med kreditt gitt for skatt betalt i hvert trinn av verdi tillegg. Innføring av statlig nivå Moms er den mest betydningsfulle skattereformen på statlig nivå. Statens nivå Moms har erstattet den eksisterende statssalgsskatten. Beslutningen om å gjennomføre statlig nivå MVA ble tatt i møtet i Statens finansministrers stiftelse (EF) avholdt 18. juni 2004 hvor en bred konsensus ble ankommet for å introdusere mva fra 1. april 2005. Følgelig er alle stater har implementert mva. Den bemyndigede komité har gjennom sine overvekelser gjennom årene gjennomført en utforming av mva som skal vedtas av statene, som søker å beholde de essensielle funksjonene i mva, samtidig som det gir statens grad av fleksibilitet for å muliggjøre dem for å møte deres lokale krav. Noen viktige trekk ved mva-designen som er fullført av Bemyndigede Komiteen, er som følger: Momsene på ulike varer skal være ensartede for alle statene. Det er 2 basisrenter på 4 prosent og 12,5 prosent, i tillegg til en fritatt kategori og en spesialpris på 1 prosent for noen utvalgte varer. Elementene med grunnleggende nødvendigheter er satt i nullrente braketten eller unntatt tidsplan. Gull, sølv og edelstener har blitt satt i 1 prosent tidsplan. Det er også en kategori med 20 prosent skattesats, men varene som er oppført i denne planen, er ikke berettiget til inntektsavgift. Denne kategorien dekker elementer som motorånd (bensin), diesel, flyturbinbrensel og brennevin. Det er bestemmelser for å eliminere mengden av skatter. Faktisk er alle statlige skatter på kjøp eller salg av varer (unntatt skatteavgift i stedet for Octroi) pålagt å bli oppført i moms eller gjøres skattepliktig. Det er gjort bestemmelser for å tillate quotInput Tax Credit (ITC) - kvot, som er det grunnleggende elementet i mva. Siden momsen er implementert, er det imidlertid kun internasjonal moms, og dekker ikke transaksjoner mellom statlige salgstransaksjoner, ITC vil ikke være tilgjengelig for mellomstatskjøp. Eksportene vil bli null-vurdert, med kreditt gitt for alle avgifter på innkjøpskjøp relatert til slik eksport. Det er bestemmelser for å gjøre systemet mer forretningsvennlig. For eksempel er det bestemmelse for selvvurdering av forhandlerne. Tilsvarende er det fastsatt en terskelgrense for registrering av forhandlere i form av årlig omsetning på Rs 5 lakh. Forhandlere med omsetning lavere enn denne grenseverdien er ikke pålagt å oppnå registrering under mva og er unntatt fra betaling av moms. Det er også bestemmelse om sammensetning av skatteplikt opp til årlig omsetningsgrense på Rs. 50 lakh. Når det gjelder industrielle insentiver, har statene fått lov til å fortsette med eksisterende incentiver uten å bryte mva-kjeden. Imidlertid er det ikke tillatt å legge til noen nye salgsskattVAT-baserte insentiver. Veibeskrivelse mot GST Den bemyndigede komitéen for statsfinansieringsministre har fått oppgave å utarbeide en veikart for innføring av nasjonalt nivå varer - og tjenesteskatt med virkning fra 1. april 2007. Flyttingen er mot reduksjon av CST til 2 prosent i 2008, 1 prosent i 2009 og 0 prosent i 2010 for å bane vei for innføring av GST (Goods and Services Tax). Sentral Punktavgift er en indirekte skatt på varer produsert i India. Akseptable varer er definert som de som er angitt i aksjekvotereloven som underlagt punktafgift. Det er tre typer av sentrale punktafgifter samlet i India, nemlig Dette er plikten som er pålagt i henhold til § 3 i Sentralavgifter og Saltloven, 1944, på alle akseptable varer annet enn salt som produseres eller produseres i India til de priser som er angitt i tidsplan for sentralgiftslovens lov, 1985. Tilleggsavgiftssats Seksjon 3 i tilleggsavgiften for aksessbeløp (varer av særlig betydning), 1957, tillater avgift og innkreving med hensyn til varene som er beskrevet i vedlegget til denne lov. Dette belastes i stedet for salgskatt og deles mellom sentral - og statsregeringer. Disse belastes under ulike bestemmelser som medisinske og toaletter, sukker etc. og annen næringsutvikling etc. Spesiell avgiftsdirektør I henhold til finansloven § 37 ble spesiell avgiftsdirektorat tiltrukket av alle akseptable varer som det er en avgift på av grunnleggende avgiftssats i henhold til sentralavgifts - og saltloven, 1944. Siden da fastsetter de relevante bestemmelser i finansloven at spesialavgift skal være eller skal ikke oppkræves og innbetales i løpet av det aktuelle regnskapsåret. Tilpasset eller importtoll belastes av Indiens sentralregering på varene som importeres til India. Hastigheten til hvilken toll er avgiftsbelastbar på varene, avhenger av klassifiseringen av varene fastsatt under tolltariffen. Tolltariffen er generelt tilpasset det harmoniserte nomenklatursystemet (HSL). I tråd med å tilpasse tollen og bringe den på nivå med ASEAN-nivået, har regjeringen redusert tolltoll fra 12,5 prosent til 10 prosent for alle andre varer enn landbruksprodukter. Imidlertid har sentralregeringen fullmakt til generelt å fritage varer av en spesifisert beskrivelse fra hele eller deler av tollavgiftene derav. I tillegg er preferansekonvensjonen også tilgjengelig under de ulike handelsavtaler. Serviceskatt ble introdusert i India helt tilbake i 1994 og startet med bare 3 grunnleggende tjenester, for eksempel. allmennforsikring, aksjemegling og telefon. Today the counter services subject to tax have reached over 100. There has been a steady increase in the rate of service tax. From a mere 5 per cent, service tax is now levied on specified taxable services at the rate of 12 per cent of the gross value of taxable services. However, on account of the imposition of education cess of 3 per cent, the effective rate of service tax is at 12.36 per cent. Union Budget 2013-14 Latest Union Budget for the year 2013-14 has been announced by the Financed Minister Mr P. Chidambaram on 28th of February 2013. Here are the highlights of the key features of Direct and Indiarect Tax Proposals: According to the Finance Minister, there is a little room to give away tax revenues or raise tax rates in a constrained economy. No case to revise either the slabs or the rates of Personal Income Tax. Even a moderate increase in the threshold exemption will put hundreds of thousands of Tax Payers outside Tax Net. However, relief for Tax Payers in the first bracket of USD 0.004 million to USD 0.009 million. A tax credit of USD 36.78 to every person with total income upto USD 0.009 million. Surcharge of 10 percent on persons (other than companies) whose taxable income exceed USD 0.18 million to augment revenues. Increase surcharge from 5 to 10 percent on domestic companies whose taxable income exceed USD 1.84 million. In case of foreign companies who pay a higher rate of corporate tax, surcharge to increase from 2 to 5 percent, if the taxabale income exceeds USD 1.84 million. In all other cases such as dividend distribution tax or tax on distributed income, current surcharge increased from 5 to 10 percent. Additional surcharges to be in force for only one year. Education cess to continue at 3 percent. Permissible premium rate increased from 10 percent to 15 percent of the sum assured by relaxing eligibility conditions of life insurance policies for persons suffering from disability and certain ailments. Contributions made to schemes of Central and State Governments similar to Central Government Health Scheme, eligible for section 80D of the Income tax Act. Donations made to National Children Fund eligible for 100 percent deduction. Investment allowance at the rate of 15 percent to manufacturing companies that invest more than USD 1.84 million in plant and machinery during the period 1st April 2013 to 31st March 2015. lsquoEligible datersquo for projects in the power sector to avail benefit under Section 80- IA extended from 31st March 2013 to 31st March 2014. Concessional rate of tax of 15 percent on dividend received by an Indian company from its foreign subsidiary proposed to continue for one more year. Securitisation Trust to be exempted from Income Tax. Tax to be levied at specified rates only at the time of distribution of income for companies, individual or HUF etc. No further tax on income received by investors from the Trust. Investor Protection Fund of depositories exempt from Income-tax in some cases. Parity in taxation between IDF-Mutual Fund and IDF-NBFC. A Category I AIF set up as Venture capital fund allowed pass through status under Income-tax Act. TDS at the rate of 1 percent on the value of the transfer of immovable properties where consideration exceeds USD 0.092 million. Agricultural land to be exempted. A final withholding tax at the rate of 20 percent on profits distributed by unlisted companies to shareholders through buyback of shares. Proposal to increase the rate of tax on payments by way of royalty and fees for technical services to non-residents from 10 percent to 25 percent. Reductions made in rates of Securities Transaction Tax in respect of certain transaction. Proposal to introduce Commodity Transaction Tax (CTT) in a limited way. Agricultural commodities will be exempted. Modified provisions of GAAR will come into effect from 1st April 2016. Rules on Safe Harbour will be issued after examing the reports of the Rangachary Committee appointed to look into tax matters relating to Development Centres amp IT Sector and Safe Harbour rules for a number of sectors. Fifth large tax payer unit to open at Kolkata shortly. A number of administrative measures such as extension of refund banker system to refund more than USD 918.86, technology based processing, extension of e-payment through more banks and expansion in the scope of annual information returns by Income-tax Department. No change in the normal rates of 12 percent for excise duty and service tax. No change in the peak rate of basic customs duty of 10 perent for non-agricultural products. Period of concession available for specified part of electric and hybrid vehicles extended upto 31 March 2015. Duty on specified machinery for manufacture of leather and leather goods including footwear reduced from 7.5 to 5 percent. Duty on pre-forms precious and semi-precious stones reduced from 10 to 2 perent. Export duty on de-oiled rice bran oil cake withdrawn. Duty of 10 percent on export of unprocessed ilmenite and 5 percent on export on ungraded ilmenite. Concessions to air craft maintenaince, repair and overhaul (MRO) industry. Duty on Set Top Boxes increased from 5 to10 percent. Duty on raw silk increased from 5 to 15 percent. Duties on Steam Coal and Bituminous Coal equalised and 2 percent custom duty and 2 percent CVD levied on both kinds coal. Duty on imported luxury goods such as high end motor vehicles, motor cycles, yachts and similar vessels increased. Duty free gold limit increased to USD 918.86 in case of male passenger and USD 1,837.47 in case of a female passenger subject to conditions. Relief to readymade garment industry. In case of cotton, zero excise duty at fibre stage also. In case of spun yarn made of man made fibre, duty of 12 percent at the fibre stage. Handmade carpets and textile floor coverings of coir and jute totally exempted from excise duty. To provide relief to ship building industry, ships and vessels exempted from excise duty. No CVD on imported ships and vessels. Specific excise duty on cigarettes increased by about 18 percent. Similar increase on cigars, cheroots and cigarillos. Excise duty on SUVs increased from 27 to 30 percent. Not applicable for SUVs registered as taxies. Excise duty on marble increased from USD 0.55 per square meter to USD 1.10 per square meter. Proposals to levy 4 percent excise duty on silver manufactured from smelting zinc or lead. Duty on mobile phones priced at more than USD 36.78 raised to 6 percent. MRP based assessment in respect of branded medicaments of Ayurveda, Unani, Siddha, Homeopathy and bio-chemic systems of medicine to reduce valuation disputes. Maintain stability in tax regime. Vocational courses offered by institutes affiliated to the State Council of Vocational Training and testing activities in relation to agricultural produce also included in the negative list for service tax. Exemption of Service Tax on copyright on cinematography limited to films exhibited in cinema halls. Proposals to levy Service Tax on all air conditioned restaurant. For homes and flats with a carpet area of 2,000 sq. ft. or more or of a value of USD 0.18 million or more, which are high-end constructions, where the component of services is greater, rate of abatement reduced from from 75 to 70 percent. Out of nearly 1.7 million registered assesses under Service Tax only 0.7 million file returns regularly. Need to motivate them to file returns and pay tax dues. A onetime scheme called lsquoVoluntary Compliance Encouragement Schemersquo proposed to be introduced. Defaulter may avail of the scheme on condition that he files truthful declaration of Service Tax dues since 1st October 2007. Tax proposals on Direct Taxes side estimated to yield to USD 2,444.32 million and on the Indirect Tax side USD 863.68 million. Good and Services Tax A sum of USD 1,653.78 million towards the first instalment of the balance of CST compensation provided in the budget. Work on draft GST Constitutional amendment bill and GST law expected to be taken forward. Taxation System in India TAXATION SYSTEM IN INDIA India has a well-developed tax structure with clearly demarcated authority between Central and State Governments and local bodies. Central Government levies taxes on income (except tax on agricultural income, which the State Governments can levy), customs duties, central excise and service tax. Value Added Tax (VAT), (Sales tax in States where VAT is not yet in force), stamp duty, State Excise, land revenue and tax on professions are levied by the State Governments. Local bodies are empowered to levy tax on properties, octroi and for utilities like water supply, drainage etc. In last 10-15 years, Indian taxation system has undergone tremendous reforms. The tax rates have been rationalized and tax laws have been simplified resulting in better compliance, ease of tax payment and better enforcement. The process of rationalization of tax administration is ongoing in India. Since April 01, 2005, most of the State Governments in India have replaced sales tax with VAT. Taxes Levied by Central Government Direct Taxes Tax on Corporate Income Capital Gains Tax Personal Income Tax Tax Incentives Double Taxation Avoidance Treaty Indirect Taxes Excise Duty Customs Duty Service Tax Securities Transaction Tax Taxes Levied by State Governments and Local Bodies Sales TaxVAT Other Taxes Direct Taxes Taxes on Corporate Income Companies residents in India are taxed on their worldwide income arising from all sources in accordance with the provisions of the Income Tax Act. Non-resident corporations are essentially taxed on the income earned from a business connection in India or from other Indian sources. A corporation is deemed to be resident in India if it is incorporated in India or if its control and management is situated entirely in India. Domestic corporations are subject to tax at a basic rate of 35 and a 2.5 surcharge. Foreign corporations have a basic tax rate of 40 and a 2.5 surcharge. In addition, an education cess at the rate of 2 on the tax payable is also charged. Corporates are subject to wealth tax at the rate of 1, if the net wealth exceeds Rs.1.5 mn ( appox. 33333). Domestic corporations have to pay dividend distribution tax at the rate of 12.5, however, such dividends received are exempt in the hands of recipients. Corporations also have to pay for Minimum Alternative Tax at 7.5 (plus surcharge and education cess) of book profit as tax, if the tax payable as per regular tax provisions is less than 7.5 of its book profits. Capital Gains Tax Tax is payable on capital gains on sale of assets. Long-term Capital Gains Tax is charged if Capital assets are held for more than three years and In case of shares, securities listed on a recognized stock exchange in India, units of specified mutual funds, the period for holding is one year. Long-term capital gains are taxed at a basic rate of 20. However, long-term capital gain from sale of equity shares or units of mutual funds are exempt from tax. Short-term capital gains are taxed at the normal corporate income tax rates. Short-term capital gains arising on the transfer of equity shares or units of mutual funds are taxed at a rate of 10. Long-term and short-term capital losses are allowed to be carried forward for eight consecutive years. Long-term capital losses may be offset against taxable long-term capital gains and short-term capital losses may be offset against both long term and short-term taxable capital gains. Personal Income tax Personal income tax is levied by Central Government and is administered by Central Board of Direct taxes under Ministry of Finance in accordance with the provisions of the Income Tax Act. The rates for personal income tax are as follows:- Income range (Rupee) Tax Rate () 0-100,000 Nil 1,00,000-1,50,000 10 1,50,000-2,50,000 20 2,50,000 and above 30 Surcharges of 10 on total tax is levied if income exceeds Rs. 8,50,000 Rates of Withholding Tax Current rates for withholding tax for payment to non-residents are:- (i) Interest 20 (ii) Dividends Dividends paid by domestic companies: Nil (iii) Royalties 10 (iv) Technical Services 10 (v) Any other services Individuals: 30 of the income Companies: 40 of the net income The above rates are general and are applicable in respect of countries with which India does not have a Double Taxation Avoidance Agreement (DTAA). Government of India provides tax incentives for:- Corporate profit Accelerated depreciation allowance Deductibility of certain expenses subject to certain conditions. These tax incentives are, subject to specified conditions, available for new investment in Infrastructure, Power distribution, Certain telecom services, Undertakings developing or operating industrial parks or special economic zones, Production or refining of mineral oil, Companies carrying on RampD, Developing housing projects, Undertakings in certain hill states, Handling of food grains, Food processing, Rural hospitals etc. Double Tax Avoidance Treaty India has entered into DTAA with 65 countries including the US. In case of countries with which India has Double tax Avoidance Agreement, the tax rates are determined by such agreements. Domestic corporations are granted credit on foreign tax paid by them, while calculating tax liability in India. In the case of the US, dividends are taxed at 20, interest income at 15 and royalties at 15. Indirect Taxes Manufacture of goods in India attracts Excise Duty under the Central Excise act 1944 and the Central Excise Tariff Act 1985. Herein, the term Manufacture means bringing into existence a new article having a distinct name, character, use and marketability and includes packing, labeling etc. Most of the products attract excise duties at the rate of 16. Some products also attract special excise dutyand an additional duty of excise at the rate of 8 above the 16 excise duty. 2 education cess is also applicable on the aggregate of the duties of excise. Excise duty is levied on ad valorem basis or based on the maximum retail price in some cases. The levy and the rate of customs duty in India are governed by the Customs Act 1962 and the Customs Tariff Act 1975. Imported goods in India attract basic customs duty, additional customs duty and education cess. The rates of basic customs duty are specified under the Tariff Act. The peak rate of basic customs duty has been reduced to 15 for industrial goods. Additional customs duty is equivalent to the excise duty payable on similar goods manufactured in India. Education cess at 2 is leviable on the aggregate of customs duty on imported goods. Customs duty is calculated on the transaction value of the goods. Rates of customs duty for goods imported from countries with whom India has entered into free trade agreements such as Thailand, Sri Lanka, BIMSTEC, south Asian countries and MERCOSUR countries are provided on the website of CBEC. Customs duties in India are administrated by Central Board of Excise and Customs under Ministry of Finance. Service tax is levied at the rate of 10 (plus 2 education cess) on certain identified taxable services provided in India by specified service providers. Service tax on taxable services rendered in India are exempt, if payment for such services is received in convertible foreign exchange in India and the same is not repatriated outside India. The Cenvat Credit Rules allow a service provider to avail and utilize the credit of additional duty of customsexcise duty for payment of service tax. Credit is also provided on payment of service tax on input services for the discharge of output service tax liability. Securities Transaction Tax Transactions in equity shares, derivatives and units of equity-oriented funds entered in a recognized stock exchange attract Securities Transaction Tax at the following rate:- Delivery base transactions in equity shares or buyer and seller each units of an equity-oriented fund 8211 0.075 Sale of units of an equity-oriented fund to the seller mutual fund 8211 0.15 Non delivery base transactions in the above 8211 0.015 Derivatives (futures and options) seller 8211 0.01 Sales Tax Acts of various State Governments and Central Sales Act governed the application of Sales TaxVAT. Sales tax is levied on the sale of movable goods. Most of the Indian States have replaced Sales tax with a new Value Added Tax (VAT) from April 01, 2005. VAT is imposed on goods only and not services and it has replaced sales tax. Other indirect taxes such as excise duty, service tax etc. are not replaced by VAT. VAT is implemented at the State level by State Governments. VAT is applied on each stage of sale with a mechanism of credit for the input VAT paid. There are four slabs of VAT:- 0 for essential commodities 1 on bullion and precious stones 4 on industrial inputs and capital goods and items of mass consumption All other items 12.5 Petroleum products, tobacco, liquor etc. attract higher VAT rates that vary from State to State A Central Sales Tax at the rate of 2 is also levied on inter-State sales and would be eliminated gradually. Octorientry tax: 8211 Some municipal jurisdictions levy octorientry tax on entry of goods Other State Taxes Stamp duty on transfer of assets Propertybuilding tax levied by local bodies Agriculture income tax levied by State Governments on income from plantations Luxury tax levied by certain State Government on specified goodsA Fair, Simple, Transparent Exchange. Philosophy of The Investors Exchange Coming soon Listings At IEX, were starting with a clean slate and building a listings venue from the ground up that prioritizes the interests of issuers and investors. We are designing a venue that incorporates three important considerations: shareholder alignment, issuer and investor protection, and trading quality. Everything we build is guided by IEXs core principles: fair, simple and transparent. Become a member US-registered broker dealers are eligible to become a Member of Investors Exchange. Broker-dealers must be registered with a Self-Regulatory Organization (SRO) and maintain an active clearing relationship with an NSCC-member clearing firm.
No comments:
Post a Comment